torsdag 6 juni 2013

Väsentligheter

Jag har tjatat på hussen i flera dagar att han måste bli klar med sina Provencebilder men han håller bara på i den något vildvuxna trädgården i stället. Jag har ju ändå valt ut de väsentligaste bilderna som jag vill visa på min blogg. De andra får han väl lägga upp på sin blogg när han har lust! Nu tog jag i på skarpen och äntligen så blev dom klara. Är det svårt att se får ni klicka på dom!
Den här skällde ut både matte och husse i Avignon när dom gick på hans torg!
Där hade dom en påsautomat med utförlig beskrivning!
Man behövde nog inte ens kunna franska för att förstå hur man skulle göra.
När dom var på en lantgård och tittade på vita hästar och svarta tjurar träffade dom lilla Idyll.
Hon hade en stor mentor som lärde henne allt man behöver veta på en gård.
Hon fick åka med i traktorn när dom drog ut alla pensionärer på ett gärde för att se när dom sorterade tjurar med franska cowboys.
Uppför den här trappan i Saint Remy, bakom sjukhuset där van Gogh bodde i ett år efter att han skurit av sig örat, var det nog ingen tjuv som ville gå.
Det fanns påsar i Fontvieille, där matte och husse bodde, också.
Matte tog med en påse till mig så det ska bli väldigt spännande när jag ska använda den. Kanske jag sparar den till min födelsedag?

På tal om något helt annat.
Blåmesvalparna har vuxit så mycket så husse var tvungen att klättra upp och ställa om skärpan på den svartvita kameran som sitter i holken.
Då passade han på att ta ett färgkort med lillkameran så ni får se hur dom ser ut på riktigt.
Franska kramar, Ludde!

7 kommentarer:

Vi i Kasperian sa...

En sån söt liten Idyll, du skulle nog ändå ha varit med... ;)
Tänk att dom är så omtänksamma och snälla i Provence så att dom ger gratis påsar till hundar! Bara att vid behov förse sig, hehehe.

Men tror du verkligen att du klarar att vänta ända till din födelsedag med att använda påsen som matte tog med hem? Hoppas i så fall att den kommer snart!!

Oj, så blåmesbebisarna har vuxit! Skojigt att få se en färgbild på dom också.

Arlo sa...

Du den där franska påsen, den kanske du kan sälja på Tradera eller så, fylld eller tom, jag vet inte vilket som skulle ge mest pengar som du kan köpa grisöron för i stället. Sen tycker jag att om påsarna var gratis så varför snodde panschisarna bara EN till dig? En sån väger ju inte ett smack, eller så kunde dom ha packat sin franska choklad i dom eller så....

Laika sa...

Så fint dom haft det :) Och vilka mackapärer med bajspåsar till hundarna. Se där... sådana borde ju finnas här också för så många som inte alltid plockar efter sig så skulle de där göra en massa nytta.
Roligt att få se färgbild på fåglarna, så söta dom är :)

Sigge sa...

Perfekt med påsarna. Matte har hört att det lär finnas på några få ställen här i landet också.
Tänk om det fanns överallt.
Nu förbrukar jag otroligt få påsar eftersom jag föredrar att gödsla granar långt inne i skogarna, men långt i från alla hundar gör ju som jag. Och d kanske ala de där om inte "orkar" plocka upp eller köpa påsar kan börja göra det

Melody and M.E sa...

Då kan jag tala om att när jag är i Söderköping hos mina Berner Sennenkusiner då behöver inte matte ha med sig påsar i fickan, för där sitter det ställningar med
påsar på flera ställen efter promenadvägarna!
Men det är nog inte alla som plockar upp i alla fall...
Matte blir galen när det ligger hundbajs i stan, men i skogen då är det ju helt ok att gödsla lite!
Så blev hon väldigt sugen på att åka till Provence när hon såg de fina bilderna...
Puss från Melody

Eva sa...

Är ni alldeles säkra på att han inte sa* "HALLÅ!!! Kom och titta på mitt fina torg!"?
Lilla Idyllen ser supergo' ut! Och dina "småsyskon" där hemma på huset är ju så söta!

Ludde Svartnos sa...

Så härligt dina människor har haft det och jag tror oxå att du skulle ha gjort dig fint i Frankrike!
Kan tala om att hos mig i Alingsås finns både hundpåsar och hundlatriner på en massa ställen utefter promenadstråken. Det är jättebra, tycker jag! Och även grannkommunen Vårgårda har hundpåsar! Fast där finns ju Doggy som sponsor ;)

Nospussar från
BELLA